معماری و شهر سازی

معماری های - تک و اکو- تک

banner
جستجوگر پیشرفته



در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تأسیساتی و ستون ها، تیرها، بادبندها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام  های- تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. لذا مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است. بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به همین ترتیب، ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.

نظریات و مبانی معماری مدرن و های- تک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های- تک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود. به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های- تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند، معماران های- تک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند. ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند:

«ایده هایی که معماری می کنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساختن آن قابل رویت باشد. این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است. این موضوع اصلاً تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که آب از درون ناودان شرشرکنان تخلیه می شود، خیلی هیجان انگیز است. این روشن و خیلی خوانا است.»

راجرز می گوید:« همانند کلیساهای گوتیک، ما ساختار را نمایان می کنیم». و در جایی دیگر می نویسد:« تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر. ساختمان های آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد. مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند.»

شاید بتوان زیربنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های- تک است. برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.


در طرح مرکز ژرژپمپیدو در بافت تاریخی شهر پاریس، دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن به نمایش گذاشته شده است.

اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

1-   بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی؛

2-   نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید؛

3-   نمایش پروسه ساخت؛

4-   شفاف نمودن، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان؛

5-    نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان؛

6-   استفاده از رنگ های روشن و ساده؛

7-   سازه و ساختار به عنوان تزئینات؛

8-   استفاده از اجزاء کششی سبک؛

9-   جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده؛

10-          طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان.

بانک هنگ کنگ و شانگهای در شهر هنگ کنگ نمادی از قدرت تکنیکی و مالی شهر هنگ کنگ است. طراح این بانک نورمن فاستر است و بین سالهای 86-1979 اجرا شده است.


هیچ یک از عناصر و اجزاء به کار رفته در طرح های نورمن فاستر، تزئینی یا غیر عملکردی نیستند. در این ساختمان اداری سه طبقه در استنلی پارک لندن، سازه به شکل Y، لولای زیر این سازه و کابل های اطراف آن برای ایجاد حالت میرایی در ساختمان و در نتیجه مقاومت بهتر در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و زلزله است.

 موضوعی که لویی کن در دهه شصت عنوان کرد (بخش های سرویس دهنده- قسمت های خدماتی- از بخش های سرویس شونده- قسمت های سکونتی- مجزا شوند) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های های- تک است.

لذا داکت ها، لوله ها و اجزاء تأسیساتی ساختمان و به علاوه راه پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا می شوند. حسن این کار، بنا به نظر معماران های-تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است.

در اکثر ساختمان ها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض می شود، ولی در ساختمان های های-تک، بام سطح پنجم بنا است و کاملاً طراحی می شود. بخش هایی همچون برج های خنک کننده، آبگردان ها، پمپ های حرارتی، داکت ها، لوله های تأسیساتی، خرپاها، کابل های سازه ای و همچنین جرثقیل پاک کردن شیشه ها و خرپشته ها، همواره به عنوان بخش مهمی از ساختمان در روی بام طراحی می شوند. طرح این بخش ها با توجه به چهارنمای دیگر انجام می شود و در معرض دید قرار می گیرد.

از دیگر معماران معروف این سبک می توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو تراوا نام برد.

 برخلاف تصور عمومی، معماران های تک به تاریخ علاقه مند هستند و خود را جدای از آن نمی دانند. ولی برداشت و نگرش آنها نسبت به تاریخ به کلی متفاوت از دیدگاه معماران پست مدرن از تاریخ است.

ریچارد راجرز نظریه پرداز اصلی سبک های-تک، معتقد است که «هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد». به نظر وی در عصر تکنولوژی نمی توان در خانه های یونان باستان و یا قصرهای امپراتوری روم باستان زندگی کرد.

راجرز در نقد معماری پست مدرن می نویسد:« کسی نمی تواند معماری را با قراردادن درخت نخل، تخم مرغ، پرندگان، و نظام هندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده، توسعه دهد. تمامی این موارد از خاستگاه و زمینه سیاسی، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند.»

نکته جالب توجه این که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان و بزرگ ترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است. برج هزاره توکیو 840 متر ارتفاع  و 170 طبقه دارد. این برج تقریبا دو برابر مرتفع ترین ساختمان کنونی جهان، یعنی برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی به ارتفاع 452 متر، است. مساحت مجموع زیربنای این آسمانخراش عظیم بیش از یک میلیون متر مربع یعنی (m206/039/1) است.

 این برج در خلیج توکیو، در فاصله دو کیلومتری ساحل احداث خواهد شد. ارتباط با آن از طریق خطوط اتوبان و راه آهن و همچنین کشتی و قایق و هلیکوپتر صورت خواهد گرفت.این برج چند منظوره، دارای پارکینگ چند طبقه زیر آب و دفاتر اداری، هتل ها، سالن های کنفراس، آپارتمان های مسکونی، رستوران های متعدد، فروشگاه های مختلف و یک دکل مخابراتی می باشد. در این برج، پنجاه هزار نفر زندگی و کار خواهند کرد.

برای مقابله با نیروهای جانبی مانند باد و زلزله، شکل برج همانند یک مخروط بسیار مرتفع طراحی شده و بادبندها همانند یک پوسته ممتد، کل سطح خارجی ساختمان را پوشانیده اند. به علت سقوط قیمت املاک در توکیو، اجرای این برج هنوز آغاز نشده است.

فرودگاه جدید هنگ کنگ در چک لپ کُک در یک جزیره مصنوعی به ابعاد 6 در 5/3 کیلومتر واقع است. در سال 2040، این فرودگاه 87 میلیون مسافر در سال را پذیرا خواهد بود.

نورمن فاستر در طرح خود برای این فرودگاه، قاب های سه بعدی فلزی به صورت طاق گهواره ای با قطر دهانه 36 متر برای پوشش سقف در نظر گرفته است. ستون های بتنی، بار این سقف را تحمل می کنند.

پرنس چارلز، مهمترین منتقد معماری های-تک، معتقد است که تکنولوژی ابزار است نه غایت. و ما با تکنولوژی مدرن،شرایط زیستی کره زمین را به مخاطره انداخته ایم. دیگر منتقدان این طرح، گروه های طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا هستند که معتقدند انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است.لذا با توجه به این اعتراضات، از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماران دیده می شود.

معماران های-تک با اعتقاد به بینش پوزیتیسم، معتقدند که مشکل تکنولوژی نیست، بلکه راه حل در استفاده صحیح از تکنولوژی است. امروزه در کارهای این معماران ملاحظه می شود که با استفاده از تکنولوژی، سعی در استفاده حداکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب، باد، آب های زیرزمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند.

لذا در معماری جدید آنها که به اکو- تک (اکولوژی+ تکنولوژی) خوانده می شود، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه در کنار و به موازات آن برای بهره برداری هر بیشتر از امکانات محیطی و تأمین آسایش انسان جای دارند.

در کارهای اخیر معماران این سبک، همواره در کنار عکس های زیبای ساختمان های آنها، مقطعی از بنا وجود دارد که در آن نحوه استفاده از عوامل اقلیمی با کمک تجهیزاتی همچون دودکش های هوا، آینه های منعکس کننده، پوسته های هوشمند، گلخانه ها، پله های شیشه ای و مبدل های حرارتی نشان داده شده است.

شکل خود ساختمان در مقطع نیز با توجه به زاویه تابش آفتاب و سرعت و جهت باد در فصول مختلف سال طراحی شده است.

باغ بهشت بریتانیا، طراح: نیکولاس گریمشاو

در این طرح، تکنولوژی به همراه گیاهان و آب، بصورت زیبا و شاعرانه ای در هم تلفیق شده اند.

جهت باد مناسب و زاویه تابش آفتاب، دو عامل مهم در طرح ریچارد راجرز برای دفاتر درآمد داخل سرزمین در ناتینگهام انگلستان بوده است.

معماران های- تک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می برند. منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای نورمن فاستر و رنزو پیانو پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است.

همچنان که پوست انسان در مقابل سرما، گرما، رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان می دهد، پوسته بعضی از ساختمان های این دو معمار نیز در فصل های مختلف عکس العمل مناسب در مقابل شرایط محیطی از خود نشان می دهند.

با استفاده از شیشه های دو جداره، کرکره ها و عایق های حرارتی متحرک، مواردی همچون میزان تابش آفتاب، سایه، کوران هوا و پرت حرارتی در طی روز و شب و در طی فصل های سرد و گرم سال توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می شود.

راجرز از این ساختمان ها به عنوان آفتاب پرست نام می برد. موجودی که خود را با شرایط مختلف محیطی تطبیق می دهد.

نورمن فاستر یکی از نام آورترین معماران عصر حاضر از چهره های شاخص سیک اکو-تک است. طرح وی برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین در سال 1993 به عنوان برنده اول اعلام شد.

گنبد شیشه ای رایشتاگ، طراح: نورمن فاستر

فاستر در طرح خود یک گنبد ششیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان- در جنگ جهانی دوم- در نظر گرفت. این گنبد جدید از چند نظر جالب توجه است.

1-  در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم می شود، لذا مردم به صورت نمادین بر بالای سر نمایندگان خود صعود می کنند.


نورمن فاستر در طرح خود برای رایشتاگ، سعی کرده است که از فضای بلا استفاده زیر گنبد، به عنوان سکویی برای تماشای محیط اطراف و تالار مجلس و همچنین جهت انتقال نور طبیعی به فضای تالار و هدایت هوای گرم ساختمان به خارج بنا استفاده کند. نقاب آفتابگیر متحرک در سمت چپ آینه ها نیز قابل توجه است.

2-  هنگام شب، گنبد از طریق تالار مجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال است.

3-   از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد.

4-  در زمستان هوای گرم که از تالار مجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد.

5-  آینه های وسط گنبد، روشنایی طبیعی و تصویر مردم (خاستگاه قدرت مجلس) را به تالار نمایندگان منعکس می کند.

از دیگر موارد اقلیمی که در طرح بازسازی این ساختمان در نظر گرفته شده است می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

-        سلولهای خورشیدی فتوولتیک با 300 مترمربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تأمین برق؛

-        پنجره های هوشمند برای تهویه هوا؛

-   استفاده از سوخت تجدید شونده بیوگاز برای تولید برق بدون آلودگی که از انتشار 94% تولید دی اکسید کربن ممانعت می کند؛

-   طراحی یک نقاب متحرک در زیر گنبد شیشه ای که حرکت آن توسط کامپیوتر تنظیم شده و از تابش و انعکاس مستقیم نور آفتاب به داخل تالار مجلس جلوگیری می کند؛

-   ذخیره شدن حرارت اضافی در قسمت های مختلف ساختمان در یک مخزن طبیعی که آب گرم برای گرمایش را تأمین می کند؛

-        ذخیره شدن آب سرد در لایه های زیرین زمین برای تأمین سرمایش در تابستان؛

ساختمان رایشتاگ اینک به صورت یکی از دیدنی های ساختمان های برلین درآمده است به صورتی که تنها در روز اول بازگشایی در آوریل 1999 بیش از 24000 نفر از آن دیدن کردند.

هم اکنون معماران این سبک طلایه داران استفاده از عوامل اقلیمی در ساختمان هستند و همواره ابتکارات و ابداعات جدید از طرف آنها در این زمینه ارائه می شود.


اگرچه به سبک های- تک چند بنا در تهران ساخته شده، ولی در اکثر این بناها، سازه ساختمان به نمایش گذاشته نشده، بلکه خرپاها، ستون ها و قاب های فضایی به صورت تصنعی بر روی نمای ساختمان های معمولی چسبانده شده است. لذا مجدداً یک تقلید شکلی از سبک های-تک در پایتخت کشور صورت گرفته است، بدون توجه به اغراض و غایات این سبک مهم بین المللی، تاکنون ساختمانی در ایران به سبک اکو-تک ساخته نشده است.


در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تأسیساتی و ستون ها، تیرها، بادبندها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام  های- تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. لذا مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است. بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به همین ترتیب، ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.

نظریات و مبانی معماری مدرن و های- تک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های- تک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود. به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های- تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند، معماران های- تک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند. ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند:

«ایده هایی که معماری می کنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساختن آن قابل رویت باشد. این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است. این موضوع اصلاً تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که آب از درون ناودان شرشرکنان تخلیه می شود، خیلی هیجان انگیز است. این روشن و خیلی خوانا است.»

راجرز می گوید:« همانند کلیساهای گوتیک، ما ساختار را نمایان می کنیم». و در جایی دیگر می نویسد:« تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر. ساختمان های آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد. مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند.»

شاید بتوان زیربنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های- تک است. برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.


در طرح مرکز ژرژپمپیدو در بافت تاریخی شهر پاریس، دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن به نمایش گذاشته شده است.

اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

1-   بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی؛

2-   نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید؛

3-   نمایش پروسه ساخت؛

4-   شفاف نمودن، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان؛

5-    نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان؛

6-   استفاده از رنگ های روشن و ساده؛

7-   سازه و ساختار به عنوان تزئینات؛

8-   استفاده از اجزاء کششی سبک؛

9-   جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده؛

10-          طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان.

بانک هنگ کنگ و شانگهای در شهر هنگ کنگ نمادی از قدرت تکنیکی و مالی شهر هنگ کنگ است. طراح این بانک نورمن فاستر است و بین سالهای 86-1979 اجرا شده است.


هیچ یک از عناصر و اجزاء به کار رفته در طرح های نورمن فاستر، تزئینی یا غیر عملکردی نیستند. در این ساختمان اداری سه طبقه در استنلی پارک لندن، سازه به شکل Y، لولای زیر این سازه و کابل های اطراف آن برای ایجاد حالت میرایی در ساختمان و در نتیجه مقاومت بهتر در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و زلزله است.

 موضوعی که لویی کن در دهه شصت عنوان کرد (بخش های سرویس دهنده- قسمت های خدماتی- از بخش های سرویس شونده- قسمت های سکونتی- مجزا شوند) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های های- تک است.

لذا داکت ها، لوله ها و اجزاء تأسیساتی ساختمان و به علاوه راه پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا می شوند. حسن این کار، بنا به نظر معماران های-تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است.

در اکثر ساختمان ها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض می شود، ولی در ساختمان های های-تک، بام سطح پنجم بنا است و کاملاً طراحی می شود. بخش هایی همچون برج های خنک کننده، آبگردان ها، پمپ های حرارتی، داکت ها، لوله های تأسیساتی، خرپاها، کابل های سازه ای و همچنین جرثقیل پاک کردن شیشه ها و خرپشته ها، همواره به عنوان بخش مهمی از ساختمان در روی بام طراحی می شوند. طرح این بخش ها با توجه به چهارنمای دیگر انجام می شود و در معرض دید قرار می گیرد.

از دیگر معماران معروف این سبک می توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو تراوا نام برد.

 برخلاف تصور عمومی، معماران های تک به تاریخ علاقه مند هستند و خود را جدای از آن نمی دانند. ولی برداشت و نگرش آنها نسبت به تاریخ به کلی متفاوت از دیدگاه معماران پست مدرن از تاریخ است.

ریچارد راجرز نظریه پرداز اصلی سبک های-تک، معتقد است که «هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد». به نظر وی در عصر تکنولوژی نمی توان در خانه های یونان باستان و یا قصرهای امپراتوری روم باستان زندگی کرد.

راجرز در نقد معماری پست مدرن می نویسد:« کسی نمی تواند معماری را با قراردادن درخت نخل، تخم مرغ، پرندگان، و نظام هندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده، توسعه دهد. تمامی این موارد از خاستگاه و زمینه سیاسی، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند.»

نکته جالب توجه این که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان و بزرگ ترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است. برج هزاره توکیو 840 متر ارتفاع  و 170 طبقه دارد. این برج تقریبا دو برابر مرتفع ترین ساختمان کنونی جهان، یعنی برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی به ارتفاع 452 متر، است. مساحت مجموع زیربنای این آسمانخراش عظیم بیش از یک میلیون متر مربع یعنی (m206/039/1) است.

 این برج در خلیج توکیو، در فاصله دو کیلومتری ساحل احداث خواهد شد. ارتباط با آن از طریق خطوط اتوبان و راه آهن و همچنین کشتی و قایق و هلیکوپتر صورت خواهد گرفت.این برج چند منظوره، دارای پارکینگ چند طبقه زیر آب و دفاتر اداری، هتل ها، سالن های کنفراس، آپارتمان های مسکونی، رستوران های متعدد، فروشگاه های مختلف و یک دکل مخابراتی می باشد. در این برج، پنجاه هزار نفر زندگی و کار خواهند کرد.

برای مقابله با نیروهای جانبی مانند باد و زلزله، شکل برج همانند یک مخروط بسیار مرتفع طراحی شده و بادبندها همانند یک پوسته ممتد، کل سطح خارجی ساختمان را پوشانیده اند. به علت سقوط قیمت املاک در توکیو، اجرای این برج هنوز آغاز نشده است.

فرودگاه جدید هنگ کنگ در چک لپ کُک در یک جزیره مصنوعی به ابعاد 6 در 5/3 کیلومتر واقع است. در سال 2040، این فرودگاه 87 میلیون مسافر در سال را پذیرا خواهد بود.

نورمن فاستر در طرح خود برای این فرودگاه، قاب های سه بعدی فلزی به صورت طاق گهواره ای با قطر دهانه 36 متر برای پوشش سقف در نظر گرفته است. ستون های بتنی، بار این سقف را تحمل می کنند.

پرنس چارلز، مهمترین منتقد معماری های-تک، معتقد است که تکنولوژی ابزار است نه غایت. و ما با تکنولوژی مدرن،شرایط زیستی کره زمین را به مخاطره انداخته ایم. دیگر منتقدان این طرح، گروه های طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا هستند که معتقدند انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است.لذا با توجه به این اعتراضات، از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماران دیده می شود.

معماران های-تک با اعتقاد به بینش پوزیتیسم، معتقدند که مشکل تکنولوژی نیست، بلکه راه حل در استفاده صحیح از تکنولوژی است. امروزه در کارهای این معماران ملاحظه می شود که با استفاده از تکنولوژی، سعی در استفاده حداکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب، باد، آب های زیرزمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند.

لذا در معماری جدید آنها که به اکو- تک (اکولوژی+ تکنولوژی) خوانده می شود، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه در کنار و به موازات آن برای بهره برداری هر بیشتر از امکانات محیطی و تأمین آسایش انسان جای دارند.

در کارهای اخیر معماران این سبک، همواره در کنار عکس های زیبای ساختمان های آنها، مقطعی از بنا وجود دارد که در آن نحوه استفاده از عوامل اقلیمی با کمک تجهیزاتی همچون دودکش های هوا، آینه های منعکس کننده، پوسته های هوشمند، گلخانه ها، پله های شیشه ای و مبدل های حرارتی نشان داده شده است.

شکل خود ساختمان در مقطع نیز با توجه به زاویه تابش آفتاب و سرعت و جهت باد در فصول مختلف سال طراحی شده است.

باغ بهشت بریتانیا، طراح: نیکولاس گریمشاو

در این طرح، تکنولوژی به همراه گیاهان و آب، بصورت زیبا و شاعرانه ای در هم تلفیق شده اند.

جهت باد مناسب و زاویه تابش آفتاب، دو عامل مهم در طرح ریچارد راجرز برای دفاتر درآمد داخل سرزمین در ناتینگهام انگلستان بوده است.

معماران های- تک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می برند. منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای نورمن فاستر و رنزو پیانو پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است.

همچنان که پوست انسان در مقابل سرما، گرما، رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان می دهد، پوسته بعضی از ساختمان های این دو معمار نیز در فصل های مختلف عکس العمل مناسب در مقابل شرایط محیطی از خود نشان می دهند.

با استفاده از شیشه های دو جداره، کرکره ها و عایق های حرارتی متحرک، مواردی همچون میزان تابش آفتاب، سایه، کوران هوا و پرت حرارتی در طی روز و شب و در طی فصل های سرد و گرم سال توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می شود.

راجرز از این ساختمان ها به عنوان آفتاب پرست نام می برد. موجودی که خود را با شرایط مختلف محیطی تطبیق می دهد.

نورمن فاستر یکی از نام آورترین معماران عصر حاضر از چهره های شاخص سیک اکو-تک است. طرح وی برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین در سال 1993 به عنوان برنده اول اعلام شد.

گنبد شیشه ای رایشتاگ، طراح: نورمن فاستر

فاستر در طرح خود یک گنبد ششیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان- در جنگ جهانی دوم- در نظر گرفت. این گنبد جدید از چند نظر جالب توجه است.

1-  در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم می شود، لذا مردم به صورت نمادین بر بالای سر نمایندگان خود صعود می کنند.


نورمن فاستر در طرح خود برای رایشتاگ، سعی کرده است که از فضای بلا استفاده زیر گنبد، به عنوان سکویی برای تماشای محیط اطراف و تالار مجلس و همچنین جهت انتقال نور طبیعی به فضای تالار و هدایت هوای گرم ساختمان به خارج بنا استفاده کند. نقاب آفتابگیر متحرک در سمت چپ آینه ها نیز قابل توجه است.

2-  هنگام شب، گنبد از طریق تالار مجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال است.

3-   از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد.

4-  در زمستان هوای گرم که از تالار مجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد.

5-  آینه های وسط گنبد، روشنایی طبیعی و تصویر مردم (خاستگاه قدرت مجلس) را به تالار نمایندگان منعکس می کند.

از دیگر موارد اقلیمی که در طرح بازسازی این ساختمان در نظر گرفته شده است می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

-        سلولهای خورشیدی فتوولتیک با 300 مترمربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تأمین برق؛

-        پنجره های هوشمند برای تهویه هوا؛

-   استفاده از سوخت تجدید شونده بیوگاز برای تولید برق بدون آلودگی که از انتشار 94% تولید دی اکسید کربن ممانعت می کند؛

-   طراحی یک نقاب متحرک در زیر گنبد شیشه ای که حرکت آن توسط کامپیوتر تنظیم شده و از تابش و انعکاس مستقیم نور آفتاب به داخل تالار مجلس جلوگیری می کند؛

-   ذخیره شدن حرارت اضافی در قسمت های مختلف ساختمان در یک مخزن طبیعی که آب گرم برای گرمایش را تأمین می کند؛

-        ذخیره شدن آب سرد در لایه های زیرین زمین برای تأمین سرمایش در تابستان؛

ساختمان رایشتاگ اینک به صورت یکی از دیدنی های ساختمان های برلین درآمده است به صورتی که تنها در روز اول بازگشایی در آوریل 1999 بیش از 24000 نفر از آن دیدن کردند.

هم اکنون معماران این سبک طلایه داران استفاده از عوامل اقلیمی در ساختمان هستند و همواره ابتکارات و ابداعات جدید از طرف آنها در این زمینه ارائه می شود.


اگرچه به سبک های- تک چند بنا در تهران ساخته شده، ولی در اکثر این بناها، سازه ساختمان به نمایش گذاشته نشده، بلکه خرپاها، ستون ها و قاب های فضایی به صورت تصنعی بر روی نمای ساختمان های معمولی چسبانده شده است. لذا مجدداً یک تقلید شکلی از سبک های-تک در پایتخت کشور صورت گرفته است، بدون توجه به اغراض و غایات این سبک مهم بین المللی، تاکنون ساختمانی در ایران به سبک اکو-تک ساخته نشده است.


در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تأسیساتی و ستون ها، تیرها، بادبندها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام  های- تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. لذا مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است. بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به همین ترتیب، ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.

نظریات و مبانی معماری مدرن و های- تک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های- تک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود. به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های- تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند، معماران های- تک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند. ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند:

«ایده هایی که معماری می کنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساختن آن قابل رویت باشد. این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است. این موضوع اصلاً تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که آب از درون ناودان شرشرکنان تخلیه می شود، خیلی هیجان انگیز است. این روشن و خیلی خوانا است.»

راجرز می گوید:« همانند کلیساهای گوتیک، ما ساختار را نمایان می کنیم». و در جایی دیگر می نویسد:« تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر. ساختمان های آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد. مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند.»

شاید بتوان زیربنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های- تک است. برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.


در طرح مرکز ژرژپمپیدو در بافت تاریخی شهر پاریس، دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن به نمایش گذاشته شده است.

اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

1-   بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی؛

2-   نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید؛

3-   نمایش پروسه ساخت؛

4-   شفاف نمودن، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان؛

5-    نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان؛

6-   استفاده از رنگ های روشن و ساده؛

7-   سازه و ساختار به عنوان تزئینات؛

8-   استفاده از اجزاء کششی سبک؛

9-   جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده؛

10-          طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان.

بانک هنگ کنگ و شانگهای در شهر هنگ کنگ نمادی از قدرت تکنیکی و مالی شهر هنگ کنگ است. طراح این بانک نورمن فاستر است و بین سالهای 86-1979 اجرا شده است.


هیچ یک از عناصر و اجزاء به کار رفته در طرح های نورمن فاستر، تزئینی یا غیر عملکردی نیستند. در این ساختمان اداری سه طبقه در استنلی پارک لندن، سازه به شکل Y، لولای زیر این سازه و کابل های اطراف آن برای ایجاد حالت میرایی در ساختمان و در نتیجه مقاومت بهتر در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و زلزله است.

 موضوعی که لویی کن در دهه شصت عنوان کرد (بخش های سرویس دهنده- قسمت های خدماتی- از بخش های سرویس شونده- قسمت های سکونتی- مجزا شوند) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های های- تک است.

لذا داکت ها، لوله ها و اجزاء تأسیساتی ساختمان و به علاوه راه پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا می شوند. حسن این کار، بنا به نظر معماران های-تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است.

در اکثر ساختمان ها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض می شود، ولی در ساختمان های های-تک، بام سطح پنجم بنا است و کاملاً طراحی می شود. بخش هایی همچون برج های خنک کننده، آبگردان ها، پمپ های حرارتی، داکت ها، لوله های تأسیساتی، خرپاها، کابل های سازه ای و همچنین جرثقیل پاک کردن شیشه ها و خرپشته ها، همواره به عنوان بخش مهمی از ساختمان در روی بام طراحی می شوند. طرح این بخش ها با توجه به چهارنمای دیگر انجام می شود و در معرض دید قرار می گیرد.

از دیگر معماران معروف این سبک می توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو تراوا نام برد.

 برخلاف تصور عمومی، معماران های تک به تاریخ علاقه مند هستند و خود را جدای از آن نمی دانند. ولی برداشت و نگرش آنها نسبت به تاریخ به کلی متفاوت از دیدگاه معماران پست مدرن از تاریخ است.

ریچارد راجرز نظریه پرداز اصلی سبک های-تک، معتقد است که «هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد». به نظر وی در عصر تکنولوژی نمی توان در خانه های یونان باستان و یا قصرهای امپراتوری روم باستان زندگی کرد.

راجرز در نقد معماری پست مدرن می نویسد:« کسی نمی تواند معماری را با قراردادن درخت نخل، تخم مرغ، پرندگان، و نظام هندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده، توسعه دهد. تمامی این موارد از خاستگاه و زمینه سیاسی، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند.»

نکته جالب توجه این که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان و بزرگ ترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است. برج هزاره توکیو 840 متر ارتفاع  و 170 طبقه دارد. این برج تقریبا دو برابر مرتفع ترین ساختمان کنونی جهان، یعنی برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی به ارتفاع 452 متر، است. مساحت مجموع زیربنای این آسمانخراش عظیم بیش از یک میلیون متر مربع یعنی (m206/039/1) است.

 این برج در خلیج توکیو، در فاصله دو کیلومتری ساحل احداث خواهد شد. ارتباط با آن از طریق خطوط اتوبان و راه آهن و همچنین کشتی و قایق و هلیکوپتر صورت خواهد گرفت.این برج چند منظوره، دارای پارکینگ چند طبقه زیر آب و دفاتر اداری، هتل ها، سالن های کنفراس، آپارتمان های مسکونی، رستوران های متعدد، فروشگاه های مختلف و یک دکل مخابراتی می باشد. در این برج، پنجاه هزار نفر زندگی و کار خواهند کرد.

برای مقابله با نیروهای جانبی مانند باد و زلزله، شکل برج همانند یک مخروط بسیار مرتفع طراحی شده و بادبندها همانند یک پوسته ممتد، کل سطح خارجی ساختمان را پوشانیده اند. به علت سقوط قیمت املاک در توکیو، اجرای این برج هنوز آغاز نشده است.

فرودگاه جدید هنگ کنگ در چک لپ کُک در یک جزیره مصنوعی به ابعاد 6 در 5/3 کیلومتر واقع است. در سال 2040، این فرودگاه 87 میلیون مسافر در سال را پذیرا خواهد بود.

نورمن فاستر در طرح خود برای این فرودگاه، قاب های سه بعدی فلزی به صورت طاق گهواره ای با قطر دهانه 36 متر برای پوشش سقف در نظر گرفته است. ستون های بتنی، بار این سقف را تحمل می کنند.

پرنس چارلز، مهمترین منتقد معماری های-تک، معتقد است که تکنولوژی ابزار است نه غایت. و ما با تکنولوژی مدرن،شرایط زیستی کره زمین را به مخاطره انداخته ایم. دیگر منتقدان این طرح، گروه های طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا هستند که معتقدند انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است.لذا با توجه به این اعتراضات، از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماران دیده می شود.

معماران های-تک با اعتقاد به بینش پوزیتیسم، معتقدند که مشکل تکنولوژی نیست، بلکه راه حل در استفاده صحیح از تکنولوژی است. امروزه در کارهای این معماران ملاحظه می شود که با استفاده از تکنولوژی، سعی در استفاده حداکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب، باد، آب های زیرزمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند.

لذا در معماری جدید آنها که به اکو- تک (اکولوژی+ تکنولوژی) خوانده می شود، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه در کنار و به موازات آن برای بهره برداری هر بیشتر از امکانات محیطی و تأمین آسایش انسان جای دارند.

در کارهای اخیر معماران این سبک، همواره در کنار عکس های زیبای ساختمان های آنها، مقطعی از بنا وجود دارد که در آن نحوه استفاده از عوامل اقلیمی با کمک تجهیزاتی همچون دودکش های هوا، آینه های منعکس کننده، پوسته های هوشمند، گلخانه ها، پله های شیشه ای و مبدل های حرارتی نشان داده شده است.

شکل خود ساختمان در مقطع نیز با توجه به زاویه تابش آفتاب و سرعت و جهت باد در فصول مختلف سال طراحی شده است.

باغ بهشت بریتانیا، طراح: نیکولاس گریمشاو

در این طرح، تکنولوژی به همراه گیاهان و آب، بصورت زیبا و شاعرانه ای در هم تلفیق شده اند.

جهت باد مناسب و زاویه تابش آفتاب، دو عامل مهم در طرح ریچارد راجرز برای دفاتر درآمد داخل سرزمین در ناتینگهام انگلستان بوده است.

معماران های- تک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می برند. منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای نورمن فاستر و رنزو پیانو پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است.

همچنان که پوست انسان در مقابل سرما، گرما، رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان می دهد، پوسته بعضی از ساختمان های این دو معمار نیز در فصل های مختلف عکس العمل مناسب در مقابل شرایط محیطی از خود نشان می دهند.

با استفاده از شیشه های دو جداره، کرکره ها و عایق های حرارتی متحرک، مواردی همچون میزان تابش آفتاب، سایه، کوران هوا و پرت حرارتی در طی روز و شب و در طی فصل های سرد و گرم سال توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می شود.

راجرز از این ساختمان ها به عنوان آفتاب پرست نام می برد. موجودی که خود را با شرایط مختلف محیطی تطبیق می دهد.

نورمن فاستر یکی از نام آورترین معماران عصر حاضر از چهره های شاخص سیک اکو-تک است. طرح وی برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین در سال 1993 به عنوان برنده اول اعلام شد.

گنبد شیشه ای رایشتاگ، طراح: نورمن فاستر

فاستر در طرح خود یک گنبد ششیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان- در جنگ جهانی دوم- در نظر گرفت. این گنبد جدید از چند نظر جالب توجه است.

1-  در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم می شود، لذا مردم به صورت نمادین بر بالای سر نمایندگان خود صعود می کنند.


نورمن فاستر در طرح خود برای رایشتاگ، سعی کرده است که از فضای بلا استفاده زیر گنبد، به عنوان سکویی برای تماشای محیط اطراف و تالار مجلس و همچنین جهت انتقال نور طبیعی به فضای تالار و هدایت هوای گرم ساختمان به خارج بنا استفاده کند. نقاب آفتابگیر متحرک در سمت چپ آینه ها نیز قابل توجه است.

2-  هنگام شب، گنبد از طریق تالار مجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال است.

3-   از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد.

4-  در زمستان هوای گرم که از تالار مجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد.

5-  آینه های وسط گنبد، روشنایی طبیعی و تصویر مردم (خاستگاه قدرت مجلس) را به تالار نمایندگان منعکس می کند.

از دیگر موارد اقلیمی که در طرح بازسازی این ساختمان در نظر گرفته شده است می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

-        سلولهای خورشیدی فتوولتیک با 300 مترمربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تأمین برق؛

-        پنجره های هوشمند برای تهویه هوا؛

-   استفاده از سوخت تجدید شونده بیوگاز برای تولید برق بدون آلودگی که از انتشار 94% تولید دی اکسید کربن ممانعت می کند؛

-   طراحی یک نقاب متحرک در زیر گنبد شیشه ای که حرکت آن توسط کامپیوتر تنظیم شده و از تابش و انعکاس مستقیم نور آفتاب به داخل تالار مجلس جلوگیری می کند؛

-   ذخیره شدن حرارت اضافی در قسمت های مختلف ساختمان در یک مخزن طبیعی که آب گرم برای گرمایش را تأمین می کند؛

-        ذخیره شدن آب سرد در لایه های زیرین زمین برای تأمین سرمایش در تابستان؛

ساختمان رایشتاگ اینک به صورت یکی از دیدنی های ساختمان های برلین درآمده است به صورتی که تنها در روز اول بازگشایی در آوریل 1999 بیش از 24000 نفر از آن دیدن کردند.

هم اکنون معماران این سبک طلایه داران استفاده از عوامل اقلیمی در ساختمان هستند و همواره ابتکارات و ابداعات جدید از طرف آنها در این زمینه ارائه می شود.


اگرچه به سبک های- تک چند بنا در تهران ساخته شده، ولی در اکثر این بناها، سازه ساختمان به نمایش گذاشته نشده، بلکه خرپاها، ستون ها و قاب های فضایی به صورت تصنعی بر روی نمای ساختمان های معمولی چسبانده شده است. لذا مجدداً یک تقلید شکلی از سبک های-تک در پایتخت کشور صورت گرفته است، بدون توجه به اغراض و غایات این سبک مهم بین المللی، تاکنون ساختمانی در ایران به سبک اکو-تک ساخته نشده است.



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 427
:: ارسال شده در: آرشیو کل , معماری و شهر سازی ,
:: مطالب مرتبط: پست ویژه , دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ PDF دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع , چگونه از هک شدن سیستم جلوگیری کنیم؟ , آشنایی با رشته معماری داخلی به اعتقاد بعضی ها معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه , نکاتی برای انتخاب رشته معماری!!! , شاخه های مختلف معماری کارشناسی ارشد معماری به 4بخش تقسیم میشه که هرکدوم از این بخشا خودشون دارای گر , مهندس معماری معرفی شغل، محیط کار، فعالیت های شغلی، شرح وظایف و ... مهندسی معماری برای شما است، اگر ... , معرفی رشته معماری , دانلود کنید: تصاویر پس زمینه ویندوز 10 با کیفیت 4K و Full HD , دستورات اتوکد همراه با مخفف آن , زیر گنبد کبود؛ تصاویری زیبا از سقف بناهای تاریخی ایران , فهرست موضوعات - علم و فن آوری - معماری و عمران , سخن اول.... مصالح دنیای خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و نیز علائمی که از ط , محاسبه شیب زمین و شیب رمپ در این آموزش تصمیم دارم که نحوه محاسبه شیب زمین یا شیب رمپ را براتون توضیح , ورود به سیستم دانشگاه پیام نور https://reg.pnu.ac.ir/Forms/AuthenticateUser/main.htm برای دانشجویان عزیز دسترسی آسان لین , عکس های باور نکردنی از قبل و بعد ارایش مجموعه : آرایش صورت و زیبایی عکس های باور نکردنی از قبل و بعد , چگونه یک مرد ایرانی از هیچی به یک میلیاردر تبدیل شد مجموعه : مطالب جالب و خواندنی چگونه یک مرد ایرا , تصاویر زیبای هیئت‌ های قدیمی عزاداری , جملات و تصاویر عاشقانه ✔جـــــــــای دلـــــــم خـــــالـــــی✔ سَر بِہ زیر وُ ساڪِت وُ بـ ے בَس , گلایـه کارو از خـدا و جـواب سهراب سپـهری ...!!! ( تیکه از کتاب کفر نامه کارو) ******** ابتدا گلایه : خدایا کف ,
:: برچسب‌ها: معماری های تک و اکو تک ,
نویسنده
نویسنده : ali tavakkoli
تاریخ : [دوشنبه 02 شهريور 1394 ] [ 21:1]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 928
کل نظرات کل نظرات : 6
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 47

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 229
باردید دیروز باردید دیروز : 310
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 4
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
بازدید هفته بازدید هفته : 1,390
بازدید ماه بازدید ماه : 10,862
بازدید سال بازدید سال : 123,919
بازدید کلی بازدید کلی : 514,932

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.235.101.50
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir